2018. november 13. - Laborgyakorlat a Kanizsai Dorottya Gimnáziumban
Az idei ősszel a „lelkes” Bolyai Természettudományi Csapatversenyre jelentkezők és póttagok (5-8. évfolyamból kilenc 4 fős csapat) részesülhettek laborélményben.
A kalandos indulás után rövidesen majdnem mindenki fehérköpenyben hallgatta a Nagyszerű találmányok – egyszerű kísérletek sztereo előadást. Magyar tudósok – magyar szabadalmak kerültek bemutatásra a 7köznapi életben is használatos tárgyaknál, jelenségeknél.
- Eötvös Lóránd – inga
- …. kaleidoszkóp
- Fenyő Márta – biotron lámpa
- Békésy György – csiga, dobhártya
- Jedlik Ányos – FRÖCCS
- … 3D szemüveg
- Losonczi Áron – üvegszál
- Dr. Oláh Gergely – laparoszkópia
- Sátor Dénes – stressz labda
- Sellye János – stresszelmélet
- Asbóth Oszkár – kockásfülű nyúl
- Bálinger Antal – Látásjavító szemüveg
- Bárány Róbert – egyensúlyérzékelés
- Gál József – fizikai IgNobel-díj, a pingvinek székletürítése
- Szent-Györgyi Albert – C-vitamin és a folteltávolítás
- mosogató … Tyndall-jelenség
Fizika, matematika, biológia, orvostan, kémia témákban zajlott a kísérletezés, demonstrálás. Az elmúlt száz év magyar tudósait, általuk feltalált eszközöket, vagy megfogalmazott tudományos elméleteket ismerhették meg közelebbről a diákok.
Élmény volt látni: a kockásfülű nyúl röptét, a laparoszkópiás műtétet imitáló ifjoncokat a sztereomikroszkóp fölött, a látásjavító szemüveg helyi változatát kipróbálókat, a csőlátó napszemüveget viselőket, a kiadott cseppnyi és az ipari mennyiségű jódot használó keményítő kimutatókat.
S milyen jó, ha az ember tudja a stressz elméletet alkalmazni, a fröccselmélet lényegét (Mi az a házmester és sportfröccs), az üvegszálas világítóberendezések működési elvét.
A szünet után már mindenki (35 diák) fehér köpenyben a kémcsőfogócsipesz, kémcső, borszeszégő – használatával, s 4-10 anyag tulajdonságával ismerkedett.
- Jód hevítése
- Jód oldódása vízben, alkoholban
- Mg szalag égetése
A rendkívül gyakorlatias - balesetvédelmi szabályokat betartó, hogyan használd az eszközöket, mit tapasztalsz, mi a magyarázata – instrukciókat betartó diákok nagyszerű élményben részesülhettek.
S bár a fáradtság és a nem éppen lassú tempó az információáramoltatásban a végén érzékelhető volt,
egy-két bakit leszámítva elmondható, hogy hasznos, élményszerű és érdekes három órában volt része a 35 diáknak és két kísérő tanáruknak. A középiskolai hangulatot sem feledve!
Jóleső érzéssel lehetett hallani egy-két véleményt a gyakorlat végén: Ez jó volt! Hogy is volt a stresszlabda házi receptjének összetétele? Mert én ezt otthon kipróbálom!
S mire a suliba visszaértünk, már híre ment az alig 3 óra laborélménynek, s a márciusi újabb KDG laborgyakorlatra már biztos lesz lelkes, tudásra éhes jelentkező.
Németh Barbara, Szakos Ibolya szaktanárok